LastPass

The Last password you'll have t remember!

2008-05-01

Windows 2008 som OS på min Laptop.

Jag har en HP NW8440 som jag installerat Windows 2008 på.

Varför vill man köra ett Server OS på en laptop? I mitt fall handlar det om att jag ofta kör andra virtuella OS under mitt värd OS. Och med Windows 2008 har man möjligheten att köra Hyper V (visserligen finns den endast i RC0 ännu så länge)
Men dessutom ville jag ha ett OS som är stabilt och som kan göra lite annat som Vista inte är så bra på.

Så jag började med att gå in i BIOS och ställa om parametern för Virtualiseringsstöd som normalt är satt till Disabled.
Man behöver Virtualiseringsstöd för att få Hyper V att fungera.

Sedan plockade jag fram Windows server 2008 x64. Jag vill passa på att köra med ett 64 bitars OS när jag ändå skall lämna XP och Vista. Dessutom kommer jag att köra Vista 32 bitars som ett gäst OS för alla applikationer som jag inte kommer få att fungera på min 2008.

Nu är ju inte W2k8 så snygg när man väl fått till installationen som gick både snabbt och enkelt. Så då vill jag aktivera Desktop Experiens. Det gör man genom att öppna Server Manager och lägga till Feature och där hittar man Desktop Experiens.

Dator kräver att få starta om, och när jag väl är inloggad i ser den fortfarande lika tråkig ut.
Nu klickar jag på start och Administrative Tools där jag väljer Services
När denna MMC öppnats bläddrar jag ner Themes som är disabled som standard på en server.
Jag sätter den till Auto start.

Stänger alla fönster och höger klickar i bakgrunden och väljer Properties/Egenskaper. Och går in för att ändra Theme till Windows Vista.
Och vips är min Laptop lika fin som min gamla Vista maskin.
Men upplösningen var bättre med Vista, och ljudet osv...

Dags att surfa till HP och ladda hem de senaste drivrutinerna till min maskin. Nu finns ju inte Server 2008 som alternativ på filer till min bärbara. Men i de flesta fall fungerar Vista x64 drivrutinerna även till W2k8. Så jag laddar ner och provar.
Jag får igång det mesta inkl fingeravtrycks läsaren mm.

Nu är ju det här en laptop och inte en riktig server, så jag vill stänga av frågan om varför jag stänger av min dator.
Det kan man göra genom att starta en MMC (start/run/mmc) och läggar till en snapin för Group Policy för lokal maskin.
Väl där öppnar man den Computer och Administrativ Template och sedan System där du bör hitta Display Shutdown Event Traker, sätt den till Disabled.

Dags att installera Hyper V vilket du oxå gör i Server Manager genom att lägga till en roll för Hyper V.
Den kräver omstart. Det tar dessutom en stund efter att den startat om innan man kan börja leka med nya OS.

Så är det dags att installera Vista x86 som gäst OS, vilket jag gör samtidigt som jag installerar Office 2007 under W2k8.

Det börjar bli en riktigt trevlig maskin....

Inga kommentarer: