LastPass

The Last password you'll have t remember!

2007-12-23

Byta disk i en Sagem 6240...

Jag köpte en Sagem 6240 med ett hopp om att det skulle gå att stoppa i en större disk en den 40GB disk som sitter i. Maskinen finns ju med 80, 120, 160 och 250GB disk.

Efter en del sökninga rpå nätet så hittar jag information om att det skall gå, men att man behöver få en mjukvaruuppgradering för att det skall fungera.

Så innan jag stoppar i sladdarna och startar maskinen öppnar jag den och byter ut orginaldisken till en 120 GB disk.
Mest i hopp om att det skall ligga en gammal mjukvara som vill uppdatera sig första gången jag startar.
Mycket riktigt. Jag får en fråga om jag vill uppdatera, men väljer att göra det vid nästa omstart.

Trycker på meny, teknisk information och information. Där trycker jag på A, Info och sedan B och kommer till en meny där jag kan välja att formatera min hårddisk.

Jag passar även på att köra några tester på disken för att se om den fungerar. Och det ser ju ganska lysande ut.

Jag lämnar menyn och startar om maskinen, det tar mellan 5 och 10 minuter att starta upp då man bara ser hur displayen på boxen räknar från 01 till 04 innan jag får upp Init och boxen hoppar igång.

Och till min stora glädje ser det ut att fungera.

Mycket hjälp fick jag bl a på PVR World forum.

6 kommentarer:

Rolf sa...

Hej
Var det en vanlig ide hd du stoppade in?
Master eller slave?

Peter sa...

Det var en vanlig IDE master

Rolf sa...

Tack

Perfekt- Jag hittade en 40 g på en loppis men den är ju liten idag.

Krister sa...

Men om man vill byta till större hårddisk efter att ha haft boxen ett tag. Kan man göra på samma sätt?

Peter sa...

Dessvärre har jag inte provat det, så jag vet inte.

Anonym sa...

Bumpar. Hade problem med min Sagem "6240" (tror den heter 64160T, en pvr) och misstänkte först hårddisken som "klickade". Köpte en IDE/ATA 3.5 tums disk, master, klockrent, inga problem alls. Att det lite senare visade sig att det var strömadaptern som var kass och ej orkade mata tillräcklig ström till HD är en annan sak../R