LastPass

The Last password you'll have t remember!

2008-05-02

Dags att deklarera som konsult...

Det här är ett inlägg i min blogg som inte är det minsta teknisk, men ändå rör många som jobbar som jag.

Det handlar om ett prejudicerade fall hos Skatteverket med Diarienummer 130 367729-5/111
Om man som jag jobbar som konsult och är anställd. Jag jobbar hos olika kunder under min anställning och skall göra avdrag för resor till och från arbetet. Min arbetsgivare tycker att jag bör göra avdragen till min kund, men enligt Skatteverket får jag inte göra det.
Man kan läsa på Skatteverket sida att man endast kan ha ett tjänsteställe per anställning
4 Skatteverkets bedömning
Om den anställde arbetar under en viss tid eller med ett visst projekt och anställningen upphör i och med att tidsperioden gått ut eller projektet avslutats ska tjänstestället anses vara den plats där arbetet utförts.
Denna uppfattning vinner också stöd i de ovannämnda KR-domarna där domstolarna kommit fram till samma uppfattning.

Hos bemanningsföretag och andra företag där arbetsförhållandena för dess anställda liknar de förhållanden som råder i bemanningsbranschen förekommer det ofta att personalen anställs för att arbeta på varierande arbetsplatser. I praktiken inställer sig den anställde i
dessa fall mycket sällan hos arbetsgivaren. Arbetet tillgår ofta så att den anställde avvaktar uppdrag i sin bostad. Under den tid som personen inte har något uppdrag betalas en lön av varierande storlek.

En anställd kan endast ha ett tjänsteställe i en och samma anställning. Om den anställde så gott som aldrig inställer sig i arbetsgivarens lokaler kan inte dessa anses utgöra tjänsteställe. Huvudregeln i 12 kap. 8 § IL talar om att tjänstestället är den plats där den anställde utfört
huvuddelen av sitt arbete. Frågan är då om någon av de olika arbetsplatserna där den anställde arbetat kan anses utgöra tjänsteställe.

Utmärkande för förhållandena för många fast anställda i bemanningsföretag och liknande
är att arbetsplatserna sett ur ett längre tidsperspektiv hela tiden växlar. Med hänsyn till vad som nyss sagts om att en anställd bara kan ha ett tjänsteställe i en anställning och att den anställde inte har tjänsteställe hos företaget får det till följd att hans bostad ska anses som tjänsteställe.

Det gör att man istället får göra avdrag för resor i tjänsten, även om inte företaget man arbetar för betalar ut ersättningen.

Inga kommentarer: