LastPass

The Last password you'll have t remember!

2010-09-21

Rutnät i Word 2010

Jag fick frågan om hur man får bort rutnätet i Word 2010.
Dvs man kan i Word 2010 och troligen även i tidigare versioner lägga ett rutnät i bakgrunden när man skriver text. Det kan vara till hjälp om man ritar på frihand eller vill få en mer exakt bild av hur layouten kommer att se ut.
Vanligt är att man lägger till detta temporärt, men sedan lyckas man spara normal.dot. Och då har man det för "alltid" där efter.
Eller så lyckas man få dit det av misstag (vet inte hur men...)

Hur som helst så kan man enkelt få bort detta genom att klicka på fliken Sidlayout och sedan har man längst till höger något som heter Justering som är en rullgardin där du hittar Rutnätsinställningar långt ner i listan.

Rutnätsinställningar ger dig en Pop-Up där du långt ner ser en kryssruta för att visa rutnät på skärmen.
Klicka ur den och avsluta med OK och spara sedan din normal.dot om du får frågan.

7 kommentarer:

Peter sa...

Tack! Suveränt bra och tydligt skrivet - (den inbyggda hjälpen i word är ju mest förvirrande).

Anonym sa...

Tack för hjälpen!

Judy sa...

Tack för hjälpen! Min 3 årige son råkade aktivera rutnät när han skrev alfabetet på word. Varken han eller jag ville ha det så o nu kunde jag ta bort det tack vare ditt inlägg :)

Anonym sa...

Snyggt! Tack.

Hanana Ståhl sa...

Äntligen! Stort tack! Hanna

Anonym sa...

Tack!!!
Höll på att bli galen :-)

Elke sa...

Tack för hjälpen, Peter. Hittade ditt svar när jag sökte på "rutnät" som jag inte fick bort.