LastPass

The Last password you'll have t remember!

2009-03-08

Installera MAC OS X 10.5 i VMWare Workstation

Det är inte helt enkelt att installera MAC OS X på en vanlig PC
Det beror på att MAC OS X kräver Apple hårdvara för att fungera.

Läser man licensavtalet för OS X så ser man att det endast får installeras på Apple hårdvara.
Dvs det som jag beskriver nedan får man inte göra. Och jag tar inget ansvar om du trots allt gör det.

Det finns givetvis personer som gör allt för att gå runt detta.
Personligen tror jag Apple tjänar mer på att folk får möjlighet att testa MAC OS X.
Det är ju trots allt en del trassel att få det att fungera, så det är inget alternativ till att köra på en riktig Apple dator.

Har du en PC med Intel Dual Core processor så är enligt mitt tycke den bästa metoden att installera med hjälp av VMDonk och den Darwin bootloader som du kan ladda ner här http://www.mediafire.com/?1zyfhhmlckc
Har du där emot en PC med AMD processor får du titta på iDeneb som är en patchad version av MAC OS X som skall gå att installera på de flesta PCs, men med andra nackdelar.

OK, jag går kort igenom hur du gör med VMDonk

Packa upp filerna i en tom katalog. Och dubbel klicka på Darwin.vmx
Den här installationen förutsätter att du har en orginal Leopard installations skiva som du konverterat till ISO format. Det gör du enklast med t ex UltraISO

När din virtuella maskin bootat får du en text prompt (vit text på svart botten) där det står Boot
Gå in under VM/Settings och ändra CD/DVD till din ISO image av Leopard installationen.
Tryck på [Enter] och på nästa fråga svarar du 9f och trycker [Enter]

Då skall din virtuella maskin boota på installations DVDn. Och du får börja med att partitionera din disk och där efter installera.

När installationen är klar måste du byta tillbaka till vmdonk.iso i din virtuella DVD spelare
Och nästa gång du bootar får du samma prompt med texten boot. Tryck då [Eneter] och på nästa fråga svarar du 80 [Enter] [Enter] så startar din virtuella MAC OS X

Det mesta av informationen jag behövde för att lyckas hittade jag här Tutorial: Install Retail Leopard on VMware Workstation - InsanelyMac Forum

1 kommentar:

Errol Jacoby sa...

Tack Peter (och VMdonk)!
Fungerade helt utmärkt! Nu kan jag testa mina webbsidor även på Mac.
mvh,
Errol Jacoby