LastPass

The Last password you'll have t remember!

2009-02-20

Vista och Windows Filöverföring! VARNING!

Jag insåg här i veckan att det inte är helt enkelt att använda Windows Filöverföring. Det verktyg som man använder för att flytta data och inställningar från en gammal dator till en ny.
Problemet är väl inte så stort om du har en gammal och en ny dator, men om du tänker använda den för att uppgradera från t ex XP till Vista så bör du se upp.

Du måste ha båda samma språk och det går inte att använda den för att byta mellan x86 och x64.

Det värsta man kan råka ut för är väl om du t ex har en Vista x86 (32 bitars OS) som du kör Windows Filöverföring på och lagrar all data på en extern disk.
Sedan formaterar och installerar Vista x64 (64 bitars OS), då kan du inte läsa tillbaka din data.

Du måste dessutom använda Vista programvaran för att spara informationen från din gamla XP, använder du DVDn och väljer överför filer istället för att installera så kommer den i alla fall att säga till om du har fel språk eller fel 32/64 bitars os

Då det inte är helt uppenbart hir man gör om man inte stoppar i DVD i din gamla XP så gjorde jag fel och använde XPs filöverföring, vilket inte alls ger det resultat jag ville.
Som tur var gjorde jag en image av min disk innan jag formaterade.

Inga kommentarer: