LastPass

The Last password you'll have t remember!

2012-08-13

Wake-on-LAN

Om du behöver starta en dator, som har Wake-on-LAN funktion (vilket de flesta har idag) så kan du använda detta lilla program. MC-WOL

Exempel: mc-wol 00:01:02:58:A3:C7

Där 00:01:02:58:A3:C7 är MAC adressen på nätverkskortet i datorn du vill starta.

Varför vill jag starta en dator där jag inte befinner mig? Det finns många anledningar. Är du system administratör kanske du vill att kontorets windows datorer skall vara igång natten den andra tisdagen i varje månad för att Microsoft då publicerar uppdateringar via windows update.
Eller som jag här hemma har en multimedia PC vid varje TV. När barnen vill att jag skall sätta igång en film vill jag inte gå ner till TVn för att starta datorn först. Jag använder mc-wol och startar datorn som automatiskt loggar in och startar Plex, som jag sedan kan fjärrstyra från t ex min mobil.

Inga kommentarer: