LastPass

The Last password you'll have t remember!

2012-07-15

Plex - A Complete Media Solution

Letar du efter en bra media lösning för ditt hem?
Vi har två grabbar som idag är 4 och 6,5 år.
Det går mest barnfilmer i DVD/Blueray spelaren.
Vi har flera TV apparater och datorer, huvudsakligen Windows och någon Mac.
DVD skivor blir repiga när barn hanterar dessa som skridskor mm.

Lösningen hos oss blev Plex. Det stod i alla fall en dator vid i stort sett alla TV apparater utom i källaren där det står en PS3. Men på sikt kommer det även där att hamna en PC för att göra livet än enklare.

I mobilen (Android) har jag köpt Plex appen.

Alla DVD filmer har nu kopierats ner till en dator som kör Plex Media Server, och alla datorer startar automatiskt Plex Media Center vid inloggning som barnen kan.
Jag har även köpt en QNAP nätverks disk som även den kan agera Plex Media Server så slipper man ha en dator som står och går hela tiden...

När nu Victor 4 år kommer och säger att han vill se Bamse så tar jag upp min mobil, startar Plex appen och bläddrar till Barnfilmer och Bamse. Startar den och får frågan på vilken enhet jag vill se Bamse. Min Android eller någon av datorerna där Plex Media Center är igång. Jag väljer PCn i Victors rum och Victor går in och börjar titta.

När sedan maten är klar tar jag åter upp min mobil och trycket på Paus av Bamse, var på Victor direkt kommer ut till mig i köket och säger att något är fel för Bamse har stannat. Och jag talar om att Bamse börjar igen när han ätit mat....

Plex - A Complete Media Solution:

Inga kommentarer: