LastPass

The Last password you'll have t remember!

2009-02-14

En egen telefonväxel hemma (VOIP)

Har du oxå funderat på att skaffa en telefonväxel?
Kanske inte är det första man tänker på när det gäller hem telefoni.
En telefonväxel kostar väl massor?

Nej inte nödvändigtvis. Asterisk är en IP-telefonväxel som har allt som det större företaget behöver, men dessa finesser kan man även ha glädje av hemma.
Vad sägs om följande finesser:
Digital telefonsvarare per inkommande nummer, grupp eller anknytning som dessutom skickar mail med röstmeddelandet.
Menystyrning typ "Välj ett av följande fyra alternativ, 1 för köket, 2 för TV rummet, 3 för barnens rum eller 4 för alla telefoner.
Automatiska menyval baserat på vem som ringer (det finns färdiga listor på t ex telefonförsäljare), vilket gör att om någon ringer från nummer 012-12345678 så kopplas dom direkt till en telefonsvarare medan 098-98765432 alltid kopplas till barnens rum.
Ringgrupper med olika funktioner. ex först ringer det i köket 3 signaler, svara ingen där ringer det 3 signaler i TV rummet osv. Eller det ringer på första lediga nummer av köket, TV rummet och Garaget.
Båda varianterna med möjlighet att logga in eller ut ur gruppen.

Och mycket mycket mer kul funktioner.

Digital telefoni då, dessvärre går det inte att ansluta flera av de ADSL baserade IP-telefonabbonemangen så som Bredbandsbolaget. Men man kan skaffa en adapter som konverterar vanlig analog (t ex Telia) telefoni eller man kan skaffa ett abbonemang hos någon annan operatör t ex ePhone, MegaPhone. Och det finns flera som har likt kontant kort så du betalar en startavgift som du får ringa för, du får ett extra telefonnummer och det är givetvis gratis för dig att ta emot samtal. Så man kan enkelt ha ett telefonnummer var som vännerna ringer in på beroende på vem dom vill nå, och alla ringer huvudsakligen ut på ett och samma nummer, om inte det är upptaget. Och har man ett Telia Alltid eller motsvarande så kan man ju ha kvar sitt gamla nummer och vidare koppla vid upptaget till ett av de andra nummren så kommer man alltid fram på "familjens" nummer.
Du kan ju även skaffa ett abbonemang i något annat land om du ringer ofta dit, eller folk där ofta ringer till dig. T ex kan man få gratis inkommande telefonnummer via FonoSIP i Washington State eller från Euteliavoip där du bl a kan få nummer i England.


Asterisk :: The Open Source PBX & Telephony Platform |

Asterisk finns oxå i ett paket som tidiagre hette Asterisk@Home men har nu bytt namn till TrixBox och är en grundkonfigurerad växel som förenklar för den som inte är helt insatt.
Hela telefonväxeln bygger på Linux och hanteras via ett webgränssnitt. Och med TrixBox är det en färdig installtionsskiva med både Linux (Cent OS), Asterisk och en massa annat som är bra att ha.

6 kommentarer:

r3tex sa...

Hej, jag har precis skaffat IP telefoni via BBB, fast genom stadsnatet. Det vill saga, jag har ett datauttag som jag har kopplat min server direkt till. Tror du att jag kan anvanda asterisk med det?

Peter sa...

Jag är tveksam till det, jag har inte själv försökt, men vet att andra försökt få information från BBB om vad deras SIP växel har för adresser mm mm
Det enda du kan göra är att fråga BBB. Du kan ju fråga hur du skall ansluta din IP telefon till deras nät, du ansluter Asterix/Trixbox med samma uppgifter som du behöver för att ansluta en vanlig IP telefon.
Lyckas du är jag intresserad att höra hur du det gick!

r3tex sa...

Mmm jag ringer forst och om dom inte ar hjalpsamma sa kan det val inte vara omojligt att hitta uppgifterna med lite stateful packet inspection heller. Jag ska testa :)

Anonym sa...

ja men jag vet inte hur man gör

Anonym sa...

ja men jag vet inte hur man gör

Peter sa...

Det kräver ju lite kunskap, men det mesta kan man hitta på http://nerdvittles.com/
Det förutsätter ju att du kan Engelska. Själv håller jag på med ett försök att få igång en sida om IP telefoni på svenska på http://ip-pbx.se men den är i sin linda ännu...