LastPass

The Last password you'll have t remember!

2008-11-07

Openfiler vs FreeNAS

Jag har tittat en den på dessa två produkter. Framför allt för att sätta upp som iSCSI target för min lab-miljö.
Det är inga vetenskapliga tester än så länge, men mina reflektioner så här långt är att det som alltid finns fördelar och nackdelar med allt.

Några av fördelarna med FreeNAS är bl a att den kan installeras och köras från ett USB minne eller minneskort, om din dator stödjer att boota från någon av dessa. FreeNAS var enklare att få igång iSCSI på och dett finns bättre dokumentation på nätet.

Dels beror den bristfälliga dokumentationen för Openfiler på att dom tar €29.50 för dokumentationen, vilket gjort att jag som skall sätta upp detta så billigt som möjligt inte köpt någon dokumentation, men en annan anledning till att jag inte köpt dokumentation är att det i Openfilers forum klagas väldigt på den dokumentationen när det gäller mer avancerade saker som bl a iSCSI och HA (High Availibility)

Openfiler erbjuder även support avtal som man kan köpa, vilket kan vara att föredra om du är ett företag, men som privatperson är du oftast mer beroende av den comunity som ligger bakom. Och än så länge har jag inte behövt testa deras hjälpvillighet.

Min gissning är att FreeNAS kan samla pluspoäng på sin Comunity då det är deras enda supportkanal.
Fördelar för Openfiler skulle bl a kunna vara att den bygger på Redhat/Feodora Linux och där med ökar möjligheterna för att du skall hitta drivrutiner till bl a nätverkskort och kontrollerkort.

Båda har stöd för SoftRAID där FreeNAS har stöd för RAID 0,1 och 5 medan Openfiler har stöd för 0,1,5,6 och 10. Openfiler har även stöd för HotSpare. Jag har inte kollat ännu om man kan använda samma HotSpare till flera RAID grupper.

Jag skall kolla vidare på dessa båda och kommer att uppdatera hur jag går vidare.

Inga kommentarer: