LastPass

The Last password you'll have t remember!

2008-09-04

Läser du licensavtalen?

Jag tror jag tillhör en kategori datoranvändare som har lite mer vana än gemene man.
Dels för att jag jobbat med IT på ett eller annat sätt sedan 1985 och jag har haft datorer som största hobby sedan 1978.
OK, jag är väl i vissas ögen en datornörd, även om jag hoppas jag inte upplevs så nördig. Jag är trots allt hysat duktig på socialt umgänge IRL (in real life)

Även om jag kanske installerar fler program och framför allt samma program flera gånger (på olika datorer både privat och i jobbet), så tror jag att jag delar den övertro på Licensavtalen som vi verkar ha. Jag tror alldrig jag läst Microsofts EULA, och det samma gäller väl alla andra program jag installerar.

Brukar du läsa den 5 A4 sidor långa texten (jag vet inte ens hur lång texten är)?
Citrix (en server programvara) införde att man var tvungen att åt minstonde rulla genom hela texten, och det var väl ett bra försök, men det hjälper inte på mig....

I alla fall så kommer detta inlägg av att jag har en gammal kollega och vän som oxå jobbat en del med säkerhet. Han heter Predrag Mitrovic och han skriver en väldigt bra Blogg som jag brukar läsa. Och han tar upp punkt elva i Googles Licensavtal. Har du läst den? Jag har inte läst den, men jag har läst Predrags avskrift/kopia som jag förutsätter är riktig.

Och då blir jag mörkrädd....

Jag citerar Predrags Blogg:

11. Innehållslicens från dig

11.1 Du behåller upphovsrätten och alla andra rättigheter som du redan har för innehåll som du skickar, lägger upp eller visar på eller via tjänsterna. Genom att skicka, lägga upp eller visa innehållet beviljar du Google en evig, ouppsägbar, världsomspännande, royaltyfri och icke-exklusiv licens att reproducera, anpassa, ändra, översätta, publicera, distribuera och offentligt utföra eller visa allt innehåll som du skickar, lägger upp eller visar på eller via tjänsterna. Denna licens har det enda syftet att göra det möjligt för Google att visa, distribuera och göra reklam för tjänsterna och kan återkallas för vissa tjänster enligt definitionen i tjänsternas ytterligare villkor

Vad skall man säga?

Inga kommentarer: