LastPass

The Last password you'll have t remember!

2008-05-13

Konvertera din bärbara till en virtuell maskin..

Ja så har jag då bestämt mig för att försöka köra Windows 2008 server på min bärbara dator.
Valet har blivit 64 bitars för att kunna köra Hyper-V.

Det första jag gör är en backup på min Vista x86 som är installerad, och då ser jag att den gör en VHD fil. Det är ju en fil som kan läsas av VirualPC eller VirtualServer och även av Hyper-V.
Lysande tänker jag.
Installerar 2008 och Hyper-V och försöker starta en virtuell maskin med min VHD fil, men den startar inte. Och då provar vi att importera den då, inte heller det går. SUCK

Gör en Restore av min Vista, och döm om min förvåning. Det är hur enkelt som helst.
Jag gjorde en Full system backup och gissar att jag behöver göra full installation och där efter lägger på min Restore. Men nej, man bootar på Vista skivan, väljer installationsspråk och tangentbord mm. När du kommer till sidan där det står Install Now (gissar att det heter Installera Nu på svenska) Där finns även en länk för att reparera och väl där inne kan du göra en full Restore.
Suveränt enkelt!

OK, hur gör jag nu för att få min Fyskiska maskin att bli Virtuell?
Vad skulle man göra utan Google?
OK, VMWare har ett verktyg som är gratis för att konvertera en Physical to Virtual och du hittar den här.
Den kan man dels köra "HOT", dvs du installerar programmet på den maskin du vill konvertera. Eller du kan konvertera "COLD", dvs du bootar på en CD på den maskin du skall konvertera.
Jag har provat att köra HOT och får väl berätta senare hur det gått.
Nästa steg är att ladda hem VMDK2VHD, denna kan du konvertera en VMWare fil (VMDK) till en VirtualServer fil (VHD)
Där efter skall det gå att ladda den i Hyper-V om jag fattat rätt.

Jag återkommer....

Inga kommentarer: