LastPass

The Last password you'll have t remember!

2007-11-29

För oss som gillar kommando prompten...

I veckan gjorde jag en trevlig upptäkt.
Jag tillhör det den skara som körde pc långt innan Windows blivit allmänt känt. Det var mycket kommandon vid dos prompten, och en massa batch filer för att förenkla det vardagliga arbetet.

Då använde jag en produkt som hette 4dos som gav mig flera möjligheter med ett antal extra kommandon och gamla beprövade kommandon fick flera funktioner plus att det gav mig möjligheter att arbeta med färger på t ex olika filtyper när man lista alla filer i en katalog. Det gjorde det mycket enklare att hitta just den filen jag sökte osv osv.

Så kom Windows 3.0 och 4dos levde kvar, och jag klev på NT i samband med NT 3.51. Och det kom en 4NT som en efterföljare till 4dos.

Men jag blev väl som så många andra mer och mer beroende av det grafiska gränssnittet och 4NT föll lite i glömska. Jag hittade några bra grafiska verktyg så som TotalCommander (då hette den något annat).

Så i veckan när jag bad en kollega om hjälp såg jag han jobbade mest vid kommandoraden, och där ser jag att han kör 4NT och frågar givetvis om den fortfarande uppdateras. Och mycket riktigt, den har inte fallit bort även om jag hade glömt.

Vill du ta kommandot över din 2000/XP/2003/Vista maskin då är det ett måste att prova 4NT på http://www.jpsoft.com/. Det är en Shareware med 30 dagar trial, men gillar du att jobba med kommandon så är det värt de $75 som den kostar, eller om man köper deras suite med 4NT, TC8 och TCI för $100

Inga kommentarer: